Stichting Oud Soest
035-602 38 78
info@oudsoest.nl

Het museum beschikt naast de zalen met de vaste exposities ook een zaal die gebruikt wordt voor wisselexposities.
Lees verder

KostencheckRoyal Taste Company


Stichting Oud Soest (museum) is een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) instelling.
ANBI instelling

Tentoonstelling Eysink

Terug naar overzicht
Publicatiedatum: 03-02-2012

Tentoonstelling Eysink

Deze expositie is vanwege het zeer grote succes verlengd tot en met 7 oktober 2012.

Nieuwe tentoonstellingen in museum Oud Soest.


Eysink fietsen en bromfietsen.


De Eysink fabriek in Amersfoort (1886-1953) was een familiebedrijf. In 1886 begon Dirk Hendrik Eysink een werkplaats voor machinebouw. Onder zoon August Eysink groeide de werkplaats uit tot een echte fabriek namelijk de ‘Amersfoortse Rijwiel-, Automobiel en Machinefabriek’ En behalve machines en fietsen maakte Eysink in 1898 de eerste Nederlandse auto. In 1896 reed de eerste buitenlandse automobiel in Nederland. Maar de eerste Nederlandse auto kwam dus in 1898 uit de Amersfoortse Eysink fabriek.


De fabriek van Eysink richtte zich echter vooral op de fabricage van motorfietsen.

 
In 1942 werd Dick Eysink directeur. Hij was de kleinzoon van de oprichter.  Nadat Dick Eysink in Amersfoort was gestopt, werd vrij kort daarna het oorspronkelijke Amersfoortse bedrijf door een ander overgenomen. Eysink startte  in 1951 in Soest aan de Bartolottilaanin een garage naast zijn woning een bedrijf van gemotoriseerde tandems en sportieve bromfietsen onder de naam “Renata”. Later kocht hij de merknaam “Eysink” weer terug en produceerde voor enkele jaren brommers onder eigen naam. Na de oorlog werd de bromfiets populair. Toen in de jaren zestig de auto ook door een arbeider kon worden betaald werd de brommer bij uitstek het vervoermiddel voor jongeren. Zij hadden de voorkeur voor een lichte brommer, die meer was dan een stevig frame met een motorblokje. De sportieve Eysink bromfietsen, die in Soest werden gemaakt, waren eigenlijk te duur voor de jongeren. Naast deze brommers nam Eysink ook de fabricage ter hand van speciale damesbrommers. Omdat de toekomstperspectieven minder gunstig werden werd besloten het bedrijf in 1971 te beeindigen.


Hoogtepunten in de sport.
 

In de glorietijd van de Amersfoortse fabriek, in de jaren dertig tot vijftig, konden Eysink motorrijwielen de vergelijking met de andere fabricaten glansrijk doorstaan. Het merk “Eysink” verwierf veel roem toen Dick Eysink in 1931 (samen met Gerard ‘Bud’ Bakker Schut en Bertus van Hamersveld) de zesdaagse in Merano, Italië, won en daarmee ook voor het eerst de ‘Zilveren Vaas’ mee naar Nederland nam. Op 16 juni 1948 won de Soester Dick Renooy de TT in Assen met zijn 125cc Eysink motorfiets nadat hij ook de motorrace in Tubbergen had gewonnen. Dit was nationaal en internationaal groot nieuws.
 

In het museum Oud Soest zijn van 4 februari tot en met 13 mei verschillende bromfietsen van het merk Eysink te bezichtigen. Ook ander historisch materiaal (onderdelen, motorblokken en documentatie over Eysink) zal deze tentoonstelling compleet maken. De bromfietsen en het aanvullende materiaal is aan het museum Oud Soest   ter beschikking gesteld door de ‘Eysink club’.  Ook wordt er een racefiets, gemaakt door Eysink, uit 1912 ten toongesteld. Deze fiets viert dus dit jaar zijn honderdste verjaardag en is ter beschikking gesteld door het museum ‘Flehite’ uit Amersfoort. Deze racefiets was eigendom van de Soester coureur Fok ten Haaf uit Soest en is door de familie Ten Haaf uit Soest geschonken aan het museum ‘Flehite’.
 

Openingstijden museum Oud Soest.

Museum Oud Soest is open op de zaterdagmiddag en de zondagmiddag van 13.30 uur tot 17.00 uur. Op de woensdagmiddag is het museum in de periode van 1 april tot en met 31 oktober ook open van 13.30 uur tot 17.00 uur. Voor groepen is het museum altijd open maar dan wel even op afspraak.